میلاد ریانی اصفهانی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ میلاد ریانی اصفهانی
آرشیو وبلاگ
      دانایی زیبایی نیکویی (میلاد ربانی اصفهانی)
نیایش ( دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی) نویسنده: میلاد ریانی اصفهانی - پنجشنبه ٥ امرداد ۱۳٩۱

 

با تاملات فلسفی بهتر میتوان به عظمت هستی پی برد. در این مساله نیز تردیدی نیست که انسان هر اندازه به عظمت هستی راه پیدا کند ، به همان اندازه به عجز و حقارت خود نسبت به عظمت هستی واقف میگردد. در این نوع ادراک است که فیلسوف با گونه ای از حیرت و اضطراب روبرو میشود و از سردردمندی به نیایش می پردازد .دردمندی وآشفتگی اساس نیایش است و هیچ گونه دردمندی و آشفتگی را نمیشناسیم که با دردمندی و آشفتگی حاصل از راز هستی برابر باشد. کسانی که خود اهل دردمندی بوده اند ، دردمندی را بهتر و بالاتر از ملک جهان دانسته و آن را اساس نیایش به شمار آورده اند. مولوی معنوی در این باب گوید :

درد آمد بهتر از ملک جهان تا بخوانی تو خدا را در نهان
خواندن بی درد از افسردگی است خواندن با درد از دل بردگی است

آنجا که دعا و نیایش حالت صوری و ظاهری به خود گرفته و کلمات از هرگونه محتوا و معنویت تهی میشود ، شخص نیایش کننده دچار غرور شده ، خود را با خداوند هم سخن میبیند .مولانا در این باب نیز گفته است :

چون تو را ذکر و دعا دستور شد ز آن دعا کردن دلت مغرور شد
هم سخن دیدی تو خود را با خدا ای بسا کس زین گمان افتد جدا

کسی که درد دعا نداشته و تنها با صورت و ظاهر کلمات به نیایش میپردازد، در واقع به حوزه حقیقت دعا وارد نشده و مدعی این است که با خدا سخن میگوید. این ادعا متضمن نوعی غرور است و منشا این غرور جز جهل و نادانی چیز دیگری نیست .مقصود مولوی در این ابیات این نیست که با اهل دعا و نیایش ظاهری آنان مخالفت کند. او میخواهد به این نکته اشاره کند که دعا اصل و اساس عبادت شناخته میشود و عبادت واقعی انسان مبتنی بر نوعی معرفت است . حالت دعا داشتن و دردمندانه نیایش کردن بدون معرفت و درک عظمت پروردگار امکان پذیر نیست

  نظرات ()
مطالب اخیر ای یوسف خوش نام ما، خوش می روی بر بام ما ( مولانا، شرح دکتر دینانی) سوره انعام ( دکتر الهی قمشه ای) یوتوپیا (توماس مور) موسی و ابلیس ( شیخ احمد غزالی) نیایش ( دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی) دستهایم را دوست دارم ( میلاد ربانی اصفهانی) قدر استادِ نکو دانستن،حیف استاد به من یاد نداد ( استاد ملکیان) عدالت و راستی ( ایه هشت سوره مائده) سه نوع عشق ( مصطفی ملکیان) معنی تکبیر ( علامه تقی جعفری)
کلمات کلیدی وبلاگ  
دوستان من وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای وب سایت اختصاصی دکتر سروش سایت فرهنگی نیلوفر وب سایت اختصاصی دکتر ارش نراقی وبلاگ اختصاصی مهندس بازرگان سخنرانی های صوتی و تصویری دکتر الهی قمشه ای دانلود 100 کتاب برتر جهان از نگاه دکتر الهی قمشه ای دانلود کتابهای صوتی اشراق اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب